بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

مدیریت بحران در مرکز تماس

مدیریت بحران در مرکز تماس

دغدغه ی مدیریت بحران در مرکز تماس

در دنیای پویای مراکز تماس، بحران ها و اختلال ها اجتناب ناپذیر هستند. این بحران‌ها می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند که از جمله آنها می توان افزایش غیرمنتظره در حجم تماس و یا قطع سیستم یا کمبود شدید کارکنان را مثال زد. مدیریت این طوفان ها، به ویژه با منابع انسانی محدود، نیازمند یک رویکرد استراتژیک است که بر آمادگی، یکپارچگی فناوری، فرآیندهای کارآمد و رهبری قوی تأکید دارد. من سعی دارم در این مقاله به بررسی استراتژی‌های موثر و گام‌های عملی برای مدیریت بحران‌ در مرکز تماس، تضمین تداوم اثر بخش فرایند پاسخگویی ، رضایت مشتری و کارایی واحد های عملیاتی بپردازم.

درک و دیدگاه ما از بحران

مراکز تماس به عنوان خط مقدم خدمات مشتریان برای بسیاری از سازمان ها عمل می کنند (البته که من همیشه بر کلمه ویترین سازمانی تاکید دارم). آنها طیف گسترده ای از سوالات، شکایات و درخواست های پشتیبانی را رسیدگی می کنند و حتی آنهایی را که معمولا برای آن آموزش ندیده اند را نیز مورد بررسی قرار می دهند. هنگامی که یک بحران رخ می دهد، تأثیر آن بر مراکز تماس می تواند عمیق باشد و عملکرد عادی را مختل کرده و یا منابع محدود را تحت فشار قرار دهد. از جمله بحران های رایج می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. افزایش ناگهانی در حجم تماسها : اغلب با راه اندازی محصول، کمپین های تبلیغاتی، یا مسائل غیرمنتظره مانند فراخوان یا قطعی ایجاد می شود.
  2. نقص سیستم : اشکالات فنی یا حملات سایبری می تواند عملیات را متوقف کند.
  3. بلایای طبیعی : رویدادهایی مانند طوفان یا زلزله یا سیل … (خاطرات دوران پاندمی و کرونا در مرکز تماس های سیفر آبی خود جای مقاله جدا دارد) که می توانند مراکز تماس فیزیکی و کارکنان آنها را تحت تأثیر قرار دهند.
  4.  کمبود پرسنل : شیوع بیماری، جابجایی زیاد یا انجماد استخدام ها و در مواردی نادر اعتصاب های سازمانی می تواند مراکز تماس را با کمبود پرسنل مواجه کند.

مدیریت موثر بحران شامل پیش‌بینی این سناریوها و تهیه استراتژی‌های واکنش قوی است.

مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می شود : اصول برنامه ریزی و شیفت بندی در مرکز تماس 

- آمادگی پیشگیرانه: فرایند و کمیته مدیریت بحران

آمادگی سنگ بنای مدیریت موثر بحران است. مراکز تماس باید و لازم است برنامه های مدیریت بحران جامعی را ایجاد کنند که میتواند شامل موارد زیر باشد:

1. ارزیابی ریسک : شناسایی بحران های بالقوه ای که می تواند مرکز تماس را تحت تاثیر قرار دهد. این شامل تجزیه و تحلیل داده های تاریخی، روندهای صنعت، و انجام تمرین های برنامه ریزی سناریو است.

2. برنامه ریزی تداوم کسب و کار (BCP): یک BCP ایجاد کنید که رویه هایی را برای حفظ عملیات در طول یک بحران مشخص می کند. این شامل سیستم های پشتیبان، کانال های ارتباطی جایگزین و پروتکل های کار از راه دور می شود. برای مثال آموخته های گذشته مانند قطع شدن خطوط ارتباطی مرکز تماس می تواند تهیه خط بکاپ و ترنسفر تماس به مرکز دیگر از راه های پشتیبانی موثر و مناسب باشد.

3. آموزش و شبیه سازی : به طور منظم کارکنان را در مورد پروتکل های بحران آموزش دهید و شبیه سازی هایی را برای آزمایش آمادگی آنها انجام دهید. این تضمین می کند که کارکنان با نقش های خود در طول یک بحران آشنا هستند. ساختار شکست کار برای مسئولیت های زمان بحران تهیه کنید. مانور بگذارید تا از کارایی و اثر بخشی راهکارها مطمئن شوید؛ برای مثال اگر یو پی اس و برق دیزل راهکار قطع برق شهری است مانور قطع برق بگذارید و راهکار و کیفیت آن را بصورت عملیاتی تست کنید.

4. اثر بخشی ارتباطات : برنامه های ارتباطی داخلی و خارجی شفاف را ایجاد کنید. ارتباطات داخلی تضمین می کند که کارکنان مطلع و هماهنگ هستند، در حالی که ارتباطات خارجی مشتریان و ذینفعان را به روز نگه می دارد. منظور روش ها ی اطلاع رسانی و یکپارچگی داده و دانش هاست.

- استفاده از فناوری برای مدیریت بحران

فناوری نقش مهمی در مدیریت بحران ها ایفا می کند، باز هم تاکید می کنم به ویژه زمانی که منابع انسانی محدود است پیاده‌سازی ابزارها و سیستم‌های مناسب می‌تواند به مراکز تماس در حفظ سطح خدمات و ساده‌سازی عملیات کمک کند.

1. سیستم های پاسخ صوتی تعاملی (IVR) : سیستم های IVR می توانند بخش قابل توجهی از تماس های دریافتی را مدیریت کنند و مشتریان را به گزینه های سلف سرویس هدایت کنند یا آنها را به نمایندگی های مناسب هدایت کنند. این امر بار روی عوامل انسانی را کاهش می دهد و وضوح سریع تری را برای پرس و جوهای معمول تضمین می کند. پیام های مدیریت بحران و ایجاد سازوکار “کال بک ” در این سامانه راهکار های کاهش تنش در تماس های بهمنی است . برای مثال پیام قطع بود یک خدمت یا سامانه و دعوت به صبوری مشتریان (البته با اعلام زمان بهتر است ) کمک کننده است اگر چه باید دقت داشته باشید استفاده مکرر از این گزینه آنرا غیر اثر بخش می کند.

2. چت بات های مجهز به هوش مصنوعی : چت بات ها می توانند انواع تعاملات با مشتری را مدیریت کنند، پاسخ های فوری ارائه دهند و عوامل انسانی را برای مسائل پیچیده تر آزاد کنند. ربات‌ چت پیشرفته می‌توانند مشکلات و سوالات را درک کنند، پاسخ‌های شخصی‌سازی شده ارائه دهند و حتی در صورت لزوم مسائل را برای عوامل انسانی ارسال کنند .

3. راه‌حل‌های مرکز تماس مبتنی بر ابر : این راه‌حل‌ها انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری را ارائه می‌دهند و به مراکز تماس اجازه می‌دهند تا به سرعت با شرایط متغیر سازگار شوند. سیستم‌های مبتنی بر ابر می‌توانند کار از راه دور را پشتیبانی کنند، با ابزارهای دیگر ادغام شوند و داده‌ها و تحلیل‌ها را در زمان واقعی ارائه دهند. در بحران ها ی زیرساختی گزینه های جایگزین مناسبی هستند.

4. توزیع خودکار تماس (ACD) : سیستم های ACD به طور هوشمند تماس ها را به مناسب ترین کارشناسان بر اساس در دسترس بودن، مجموعه مهارت ها و اولویت ها هدایت می کنند. اگر مرکز تماس شما دارای صفوف متفاوت ورودی است این امر استفاده کارآمد از منابع انسانی محدود را تضمین می کند.

5. نرم افزار مدیریت نیروی کار (WFM) : ابزارهای WFM در پیش بینی حجم تماس ها، زمان بندی شیفت ها و مدیریت عملکرد نماینده کمک می کند. پیش‌بینی دقیق به مراکز تماس اجازه می‌دهد تا برای افزایش افزایش و بهینه‌سازی سطح کارکنان آماده شوند.

مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می شود : بهبود تجربه مشتری با طراحی سامانه تلفن گویا IVR

مدیریت بحران در مرکز تماس

- ساده کردن فرآیندها برای کارایی بیشتر :

فرآیندهای کارآمد برای مدیریت بحران ها با منابع انسانی محدود حیاتی هستند. ساده کردن عملیات تضمین می کند که از هر منبع موجود به طور موثر استفاده می شود.

1. اولویت بندی تماس ها : یک سیستم اولویت بندی را پیاده سازی کنید که تماس ها را بر اساس فوریت و پیچیدگی دسته بندی می کند. تماس‌های با اولویت بالا، مانند مسائل اضطراری یا مشتریان VIP، باید ابتدا رسیدگی شود.

2. سیستم های مدیریت دانش : یک پایگاه دانش متمرکز، عوامل را قادر می سازد تا به سرعت به اطلاعات دسترسی پیدا کنند و مسائل را به طور موثر حل کنند. این امر زمان صرف شده برای هر تماس را کاهش می دهد و نرخ وضوح تماس اول را بهبود می بخشد.

3. اسکریپت و دستورالعمل : اسکریپت ها و دستورالعمل هایی را برای سناریوهای رایج به کارشناسان ارائه دهید. این امر ثبات در پاسخ‌ها را تضمین می‌کند و به کارشناسان کمک می‌کند تا تماس‌ها را کارآمدتر مدیریت کنند.

4. کارکنان آموزش متقابل : آموزش عوامل برای رسیدگی به انواع مختلف سوالات آموزش متقابل انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهد و به مرکز تماس اجازه می‌دهد تا در طول یک بحران، کارکنان را به مناطق پرتقاضا تغییر دهد.

5. توانمندسازان : به کارگزاران اختیار تصمیم گیری و حل مسائل را بدون نیاز به تاییدیه های متعدد بدهید. این باعث کاهش زمان رسیدگی به تماس و بهبود رضایت مشتری می شود.

- تقویت رهبری و پویایی تیم :

رهبری قوی و پویایی تیم منسجم در طول یک بحران ضروری است. رهبران باید فعال، حمایت کننده و قاطع باشند تا تیم های خود را در زمان های چالش برانگیز هدایت کنند.

1. رهبری قابل مشاهده : رهبران باید قابل مشاهده و در دسترس باشند و جهت و پشتیبانی روشنی ارائه دهند. به‌روزرسانی‌ها و بررسی‌های منظم به حفظ روحیه کمک می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که همه همسو هستند.

2. همدلی و حمایت : بحران ها می توانند برای کارکنان استرس زا باشند. رهبران باید همدلی نشان دهند، حمایت کنند و تلاش های تیم خود را به رسمیت بشناسند. این می تواند شامل منابع سلامت روان، ترتیبات کاری انعطاف پذیر و مشوق ها باشد.

3. اقدام قاطع : رهبران باید آماده تصمیم گیری سریع بر اساس موقعیت باشند. این مستلزم داشتن داده های دقیق، درک توانایی های تیم و تمایل به تنظیم استراتژی ها در صورت نیاز است.

4. تقویت کار تیمی : تشویق همکاری و ارتباطات باز در درون تیم، پشتیبانی همتایان و حل مشکلات جمعی می تواند کارایی و نوآوری را افزایش دهد.

5. بهبود مستمر : پس از یک بحران، جلسات جمع بندی را انجام دهید تا تجزیه و تحلیل کنید که چه چیزی خوب بوده و چه چیزی خوب نیست. از این بینش ها برای اصلاح برنامه های مدیریت بحران و بهبود پاسخ های آینده استفاده کنید.

- ارتباط با مشتری ومدیریت تجربه مشتریان :

مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می شود : اهمیت ایجاد فرهنگ تعامل مشتری با مرکز تماس 

در طول یک بحران، حفظ ارتباط شفاف و فعال با مشتریان بسیار مهم است. این بحران میگذرد اما تجربه آن در ذهن مشتری شما باقی خواهد ماند. ارتباط موثر به مدیریت انتظارات مشتری و حفظ اعتماد کمک می کند.

1. به روز رسانی های فعال : مشتریان را در مورد بحران و اقداماتی که برای حل آن انجام می شود آگاه کنید. از چندین کانال مانند ایمیل، رسانه های اجتماعی و وب سایت شرکت برای ارائه به روز رسانی استفاده کنید.

2. تنظیم انتظارات : هرگونه تغییر در سطوح خدمات، زمان انتظار مورد انتظار و گزینه های پشتیبانی جایگزین را به وضوح اعلام کنید. این به مدیریت انتظارات مشتری و کاهش ناامیدی کمک می کند.

3. پاسخ های شخصی : ارتباطات را برای رسیدگی به نیازها و نگرانی های بخش های مختلف مشتریان تنظیم کنید. شخصی سازی نشان می دهد که شرکت برای مشتریان خود ارزش قائل است و متعهد به حل مسائل آنهاست.

4. مکانیسم های بازخورد : به مشتریان فرصت هایی برای ارائه بازخورد در طول بحران و بعد از آن ارائه دهید. از این بازخورد برای ایجاد بهبود و نشان دادن پاسخگویی به نگرانی های مشتری استفاده کنید.

5. همدلی با مشتری : کارگزاران را آموزش دهید تا تعاملات را با همدلی و صبر انجام دهند. درک و تصدیق ناامیدی مشتری می تواند تنش را کاهش دهد و تجربه کلی را بهبود بخشد.

مطالعه موردی: مدیریت بحران موفق مرکز تماس

برای نشان دادن اصول مورد بحث، یک مطالعه موردی فرضی از یک مرکز تماس را در نظر بگیرید که با موفقیت کمبود شدید کارکنان را برطرف کرده است.

سناریو : مرکز تماس یک شرکت مخابراتی پیشرو به دلیل شیوع آنفولانزا با بحران غیرمنتظره کمبود کارکنان مواجه شد و نیروی کار خود را تا 40 درصد در طول یک دوره کوتاه از دست داده است .

استراتژی های  پاسخ:

1. ارزیابی خطر و آماده سازی : مرکز تماس دارای یک برنامه مدیریت بحران قوی، شامل پروتکل های اضطراری بهداشتی و قابلیت های کار از راه دور بود. تا از شیوع بیشتر بیماری پیشگیری کند و همینطور استفاده از همکارانی که حال وخیمی ندارند و میتوانند در مدل دور کاری کمک کنند.

2. ادغام فناوری : آنها از سیستم تلفن گویا خود برای رسیدگی به سوالات معمول استفاده کردند و ربات های چت مبتنی بر هوش مصنوعی را برای مدیریت مسائل رایج پیاده سازی کردند. این موضوع با برون سپاری به تیمی که قبلا این کار را تجربه کرده بود در زمان کوتاهی اتفاق افتاد . راه‌حل‌های مبتنی بر فضای ابری، کارکنان باقی‌مانده را قادر می‌سازد تا به‌طور یکپارچه از خانه کار کنند. شناسایی مشتریان دارای مشکل بر اساس تحلیل داده و اراسال نوتیفیکیشن از تماس آنها پیشگیری کرد.

3. روندهای کارآمد : تماس ها بر اساس فوریت اولویت بندی شدند(دسته بندی مشتریان با مدل RFM). کارشناسان برای رسیدگی به انواع مختلف پرس و جوها آموزش دیده بودند و یک پایگاه دانش متمرکز دسترسی سریع به اطلاعات را تضمین می کرد. تماس های طولانی به اشخاص فنی و حرفه سپرده می شد تا سریع تر آنها را حل کنند و تماس های ساده تر به افراد جدیدتر تا خطای تکرار تماس کمتر گردد.

4. رهبری و پشتیبانی : رهبران به طور منظم با کارکنان ارتباط برقرار می کردند و به روز رسانی و پشتیبانی می کردند. ساعات کاری منعطف برای پذیرش کارکنان آسیب دیده معرفی شد. حضور مستمر و ایجاد انگیزه مدیران و رهبران در میان پرسنل از افت انگیزه و انرژی آنها پیشگیری می کرد.

5. ارتباط با مشتری : مشتریان در مورد مسئله کارکنان مطلع شدند ؛یعنی ایجاد درک در مشتری که در حال حاضر ما منابع کمتری برای خدمت رسانی داریم و گزینه های پشتیبانی جایگزین، از جمله پورتال های سلف سرویس و قابلیت های گسترده چت بات به آنها ارائه شد. برای مثال در سیستم گویا در زمان انتظار در صف به مشتریان اعلام میشد که برای اینکه عارضه بیماری باعث شده منابع پاسخ گویی کم باشد و به دلیل احترام به زمان شما میتوانید گزینه تماس در زمان دیگر را بزنید و ما با شما تماس بگیریم.

نتیجه گیری

مدیریت بحران در مرکز تماس، به ویژه با منابع انسانی محدود، کاری پیچیده اما دست یافتنی است. مراکز تماس با تمرکز بر آماده سازی روش های  پیشگیرانه، استفاده از فناوری، ساده سازی فرآیندها، ارتقای رهبری و حفظ ارتباطات شفاف با مشتری، می توانند به طور موثر طوفان ها را هدایت کنند. نکته کلیدی در پیش‌بینی بحران‌های احتمالی، تهیه استراتژی‌های واکنش قوی، و یادگیری مداوم از هر تجربه برای بهبود انعطاف‌پذیری و کارایی عملیاتی نهفته است. با انجام این کار، مراکز تماس می توانند تداوم را تضمین کنند، رضایت مشتری را حفظ کنند و از هر بحرانی قوی تر بیرون بیایند.

اگر برای بهبود سامانه های ارتباط با مشتریان خود به مشاوره یا خدمات برنامه ریزی نیاز دارید مهندس سعید رستم اف با بیش از 17 سال سابقه در این حوزه می تواند کمک مناسب و با کیفیتی را برای سازمان شما داشته باشد.

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *