بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

0930-8139094

ایران، تهران

گیمیفیکیشن در محیط کار

گیمیفیکیشن در محیط کار

در نوشتار قبل به طور کلی به تعریف گیمیفیکیشن در مرکز تماس پرداختیم و در خصوص مزایای آن یعنی استفاده از تکنیک های بازی سازی در محیط مشتری صحبت کردیم و به موضوع گیمیفیکیشن در محیط کار یا تکنیک های بازی سازی درون سازمان اشاره کوتاهی داشتیم .

به عنوان صاحب کسب و کار یا برند بهتر است بدانید یکی از چالش های مهم در مراکز تماس کاهش کیفیت و کمیت انجام کار و حتی ریزش نیرو به دلیل روزمرگی و تکراری بودن کارها و وظایف است. از نظر من پاسخگویی در مرکز تماس یا تماس گرفتن مکرر در روز با مشتریان یکی از سخت ترین مشاغل از نظر فشار روانی و استرس بوده و یکی از راهکار ها برای کاهش موقتی و شاید مداوم این عارضه استفاده از روش های گیمیفیکیشن است.

طراحی گیمیفیکشن در محیط کار

فرمول معروف در مقاله قبلی را به خاطر دارید ؟ “نقطه نزدیک بد” ؛ برای طراحی یک برنامه گیمیفیکیشن در محیط کار به ویژه گیمیفیکیشن در مرکز تماس (Gamified Call Center) که بر فرآیندها و کارکنان تاثیر داشته باشد با در نظر گرفتن همین دیدگاه می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • تعیین اهداف : ابتدا باید هدف اصلی خود را مشخص کنید. آیا هدفتان افزایش بهره‌وری، کاهش زمان مکالمه، بهبود تجربه مشتریان، افزایش دانش یا افزایش انگیزه کارشناسان است ؟
  • شناسایی فرایندها: شناسایی فرایندها و وظایف مختلف در مرکز تماس مهم است. می‌توانید فرایندهایی مانند پاسخ به تماس‌ها، حل مشکلات مشتریان، ارائه اطلاعات و موارد دیگر را در نظر بگیرید؛ باید بدانید چه روش کاری را باید در بازی وارد و تبدیل به بازی کرد.
  • تعیین معیارها و امتیازدهی : معیارها وKPI های مختلفی را برای ارزیابی عملکرد کارشناسان تعیین کنید. به عنوان مثال می‌توانید معیارهایی مانند زمان مکالمه، کیفیت خدمات، تعداد مشتریان راضی و… را در نظر بگیرید. سپس برای هر شاخص، امتیازی را اختصاص دهید.
  • ایجاد المان‌های گیمیفیکیشن: از المان‌های گیمیفیکیشن مانند پوینت بدج، لول، رتبه‌بندی، مسابقات، جریمه ها و پاداش‌ها استفاده کنید تا کارمندان را ترغیب به عملکرد بهتر و مشارکت فعال‌تر در فرایندها کنید. به عنوان مثال، می‌توانید به عملکرد کارشناسان امتیاز بدهید و در ازای امتیازات بیشتر آنها را به لول‌های بالاتر برسانید و پاداش‌هایی مانند تشویق‌های مالی، مرخصی بیشتر و یا تقدیر و تشکر ارائه کنید.
  • طراحی سیستم پاداش : یک سیستم پاداش جذاب و جامع برای بهترین عملکردها وکارشناسان خود طراحی کنید. این سیستم می‌تواند شامل جوایز ماهیانه، برنامه‌های ترفیع و پاداش ویژه برای دستیابی به اهداف باشد. پیشنهاد می کنم در طراحی جوایز طناز و خلاق باشید؛ متفاوت بودن و طنز گونه بودن دو عامل جذابیت بازی خواهد بود.
  • ارزیابی و بازخورد : برای کارشناسان خود برنامه‌های بازخورد مداوم تعیین کنید. ارزیابی عملکرد کارشناسان و ارائه بازخورد سازنده به آنها کمک می‌کند تا کارکنان عملکرد خود را بهبود بخشند و امتیازها و رتبه های بهتری کسب کنند.
  • مدت زمان مناسب : مدت زمانی که برای طراحی و اجرای گیمیفیکیشن در محیط کار مناسب است، به میزان پیچیدگی پروژه و منابع موجود بستگی دارد. ممکن است برای پیاده‌سازی اولیه چندین هفته زمان نیاز باشد، اما پس از آن می‌توانید به صورت مداوم و مستمر، سیستم را بهبود دهید. در هر صورت، این نکته مهم است که بهبود عملکرد و ارتقای مرکز تماس را به عنوان یک فرایند پیوسته در نظر بگیرید.
  • نقشه پیشرفت : برای موفقیت در طراحی گیمیفیکیشن در محیط کار ، ضروری است که یک نقشه پیشرفت پذیرفته شده داشته باشید. این نقشه باید شامل اهداف کوتاه مدت و بلند مدت، فعالیت‌های لازم، زمانبندی و مسئولیت‌های مرتبط باشد.
  • نظارت و پیگیری : پس از طراحی و راه‌اندازی گیمیفیکیشن در محیط کار ، نظارت و پیگیری منظم عملکرد ها و نتایج به دست آمده از اهمیت ویژه ای برخوردار است . بررسی ارقام، بازخورد مشتریان و عملکرد وکارشناسان می‌تواند به شما کمک کند تا نقاط قوت و ضعف را شناسایی کرده و بهبودهای لازم را اعمال کنید.
  • رسانه : حتما بورد یا تابلو یا وبسایتی برای نتایج بازی به عنوان رسانه داشته باشید و از همه سازمان بخواهید در اعلام نظر و مشارکت در نتایج بازی همکاری کنند. بدون اینگونه اطلاع رسانی ها، ابعاد شهرت و رقابت سازمان شما کارائی چندانی نخواهد داشت.

در نهایت، باید توجه داشته باشید که عملکرد و اثربخشی گیمیفیکیشن در محیط کار ، به پیاده‌سازی صحیح و موفقیت‌آمیز طرح‌ها و استراتژی‌ها بستگی مستقیم دارد. بهتر است از تجربه و نظرات کارمندان در مورد این سیستم بهره بگیرید و آن را به مرور زمان تطبیق دهید.

مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می شود : گیمیفیکیشن چیست ؟ 

ریسک ها در طراحی گیمیفیکیشن در محیط کار

در طراحی گیمیفیکیشن در محیط کار ، ممکن است با ریسک‌های زیر روبرو شوید:

  •  کاهش توجه به وظیفه: یکی از ریسک‌های اصلی در طراحی بازی در مرکز تماس، کاهش تمرکز و توجه وکارشناسان به انجام وظایف اصلی خود است. اگر طراحی بازی انحراف از وظایف داشته باشد یا بیش از حد جذاب یا زمانبر باشد، ممکن است کارمندان به جای انجام وظایف مرتبط با مرکز تماس، وقت خود را در بازی‌کردن و مشارکت در فعالیت‌های گیمیفیکیشن صرف کنند. به منظور مدیریت این ریسک پیشنهاد میگردد حتما بازی سازی ها در راستای وظیفه کارکنان طراحی گردند.
  • عدم تطبیق با فرهنگ سازمانی: یک بازی موفق باید با فرهنگ سازمانی و محیط کاری سازگاری داشته باشد. اگر طراحی بازی متناسب با ارزش‌ها و فرهنگ سازمانی نباشد، ممکن است بازی درک و پذیرش مناسبی در بین کارشناسان نداشته باشد و اثربخشی آن کاهش یابد.
  • رقابت و ایجاد تنش: در صورتی که بازی مرتبط با رتبه‌بندی و رقابت بین باشد، احتمال بروز تنش و رقابتهای کاری در محیط شما مسلما افزایش می یابد. این موضوع می‌تواند باعث ایجاد رابطه‌های منفی بین کارشناسان یا کاهش همکاری و تعامل میان آنها شود.
  • عدم عدالت: در طراحی یک بازی گیمیفیکیشن، باید به ایجاد یک محیط عادلانه و برابر برای همه کارشناسان توجه کرد. اگر سیستم پاداش و امتیازدهی ناعادلانه باشد و برخی از کارشناسان بیش از حد مورد تحسین و تشویق قرار بگیرند، طبعا احساس نارضایتی و ناعادلانی در میان وکارشناسان دیگر ایجاد خواهد شد. توصیه می گردد برای پیشگیری از این امر ابعاد مختلف برده بودن یا امتیاز راهکاری خوبی است (مانند برنده کیفیت، برنده سرعت، یا اخلاق بازی …) در طراحی بازی در نظر گرفته شود.
  • ضرر به تجربه مشتری: یکی از اهداف اصلی مرکز تماس، بهبود تجربه مشتریان است. اگر طراحی بازی کارشناسان را درگیر کند و باعث افزایش زمان مکالمه یا کاهش کیفیت خدمات شود، ممکن است تجربه مشتریان به طرز قابل توجهی تحت تأثیر قرار گرفته و به جای بهبود، خلاف آن عمل کند.

به طور کلی، در طراحی گیمیفیکیشن در محیط کار، باید هر دو جنبه بهبود عملکرد کارشناسان و تجربه مشتریان را در نظر گرفته و به خطرهایی که می‌تواند اثر منفی بر این دو داشته باشد توجه جدی داشته باشید. همچنین، از ابتدای طراحی بازی باید برنامه‌ریزی و تحلیل دقیقی انجام داده شود تا از وقوع این ریسک‌ها جلوگیری کرده و بازی با تعادل مناسبی طراحی شود.

همسویی با فرهنگ سازمان

برای طراحی یک بازی که با فرهنگ سازمانی سازگار باشد، می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

  • درک فرهنگ سازمانی: در ابتدا داشتن درکی عمیق از فرهنگ سازمانی و ارزش‌های آن ضروری است. بررسی مقررات، اهداف و ارزش‌های سازمان، نگاه به رهنمودها و سیاست‌های موجود و گفتگو با اعضای سازمان کمک می‌کند تا تصویر دقیقی از فرهنگ سازمانی بدست آید.
  • تطبیق با ارزش‌ها و هدف‌های سازمان: گیمیفیکیشن در محیط کار باید با ارزش‌ها و هدف‌های سازمانی همخوانی داشته باشد. مطمئن شوید که بازی و ویژگی‌های آن نه تنها با ارزش‌ها و هدف‌های سازمان مغایرت ندارد، بلکه به ارزش‌ها و هدف‌های سازمانی کمک می‌کند و از کارمندان در راستای آنها الهام می‌گیرد.
  • انتخاب چالش‌های متناسب: یک بازی موفق باید چالش‌هایی را ارائه دهد که با مهارت‌ها و قدرت‌های مورد نیاز در سازمان همخوانی داشته باشد. با توجه به نوع فعالیت‌ها و وظایف مرکز تماس، چالش‌هایی را در بازی ایجاد کنید که بهبود مهارت‌ها و کارایی کارمندان را تقویت کند.
  • ایجاد همکاری و تعامل: بازی‌هایی که به تعامل و همکاری بین کارشناسان انگیزه می‌دهند، با فرهنگ سازمانی سازگارتر هستند. این گونه بازی ها چالش‌ها یا ویژگی‌هایی که نیاز به همکاری دارند را در محیط ایجاد می کنند و روحیه تعامل و تیم‌بندی را دربین کارشناسان تشویق کرده و می‌توانند به ایجاد فضای کار تعاملی و همراهی در سازمان کمک کند.
  • انعکاس فرهنگ سازمانی در طراحی: در طراحی بازی، از عناصری مثل لوگو، رنگ‌ها، شخصیت‌ها و داستان‌ها می‌توان برای انعکاس فرهنگ سازمانی استفاده کرد. بررسی فرهنگ سازمانی و استفاده از عناصری که با آن همخوانی دارند، می‌تواند باعث افزایش هویت سازمانی و ارتباط اعضا با بازی شود.
  • بازخورد مستمر: در طول فرایند طراحی و پیاده‌سازی بازی، ارتباط مستمر با کارشناسان برقرار کنید و نظرات و بازخوردهای آنها را جمع‌آوری کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بازی را در حالت بهبود و تطابق با فرهنگ سازمانی نگه دارید و تغییرات لازم را اعمال کنید، برای این کار از همان ابزار و مفهوم رسانه استفاده کنید.
  • تعامل با تیم‌های سازمانی: در طراحی بازی، با تیم‌های مختلف سازمان که در مرکز تماس فعالیت می‌کنند، همکاری کنید. دریافت نظرات و دیدگاه‌های آنها درباره طراحی بازی و نیازهای آنها می‌تواند به شما در ایجاد یک بازی سازگار با فرهنگ سازمانی کمک کند.
  • انعکاس عدالت و تعادل: در طراحی سیستم پاداش و امتیازدهی در بازی، از اصل عدالت و تعادل پیروی کنید. مطمئن شوید که همه کارشناسان فرصت یکسانی برای شرکت در بازی و بهره‌برداری از مزایا و موفقیت‌های آن دارند.

به طور کلی، در طراحی بازی سازگار با فرهنگ سازمانی، باید با فرهنگ سازمانی آشنا شده و بازی را بر اساس ارزش‌ها و هدف‌های سازمان طراحی کنید. همچنین، تعامل مستمر با وکارشناسان و اعضای سازمان، انعکاس فرهنگ سازمانی در طراحی و استفاده از عناصر مناسبی مانند لوگو و رنگ‌ها برای ایجاد هویت سازمانی، مواردی هستند که به شما در ایجاد بازی موفق و سازگار با فرهنگ سازمانی کمک می‌کنند.

مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می شود : اجرای گیمیفیکیشن در مرکز تماس 

گیمیفیکیشن در محیط کار

ایجاد مشارکت و جذب بازیکنان

برای تشویق تعامل و همکاری بین کارشناسان در طراحی بازی، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • ایجاد وظایف گروهی: بازی‌هایی که بر تیم‌بندی و همکاری بین کارشناسان تمرکز دارند، می‌توانند تعامل را افزایش دهند. در طراحی بازی، وظایف گروهی و چالش‌هایی را ایجاد کنید که نیاز به همکاری و تعامل بین کارشناسان داشته باشد. به عنوان مثال، می‌توانید وظیفه حل یک معما یا پاسخ به یک چالش را به صورت گروهی طراحی کنید.
  • ایجاد مسابقات و رقابت‌ها: مسابقات و رقابت‌ها در بازی‌ها می‌توانند تعامل و همکاری را افزایش دهد. با ایجاد رقابت‌هایی که نیاز به همکاری و تعامل بین کارشناسان دارد، آنها را به رفع چالش‌ها با همکاری یکدیگر ترغیب کنید. این امرمی‌تواند از طریق مسابقات گروهی، مسابقات میان تیم‌ها یا حتی جایزه‌هایی برای تیم‌هایی که بهترین همکاری را داشته‌اند، صورت گیرد.
  • ارائه پاداش‌ها و تشویق‌ها: در طراحی بازی، ارائه پاداش‌ها و تشویق‌ها به کارشناسان می‌تواند میزان تعامل و همکاری را افزایش دهد. می‌توانید سیستم پاداش و امتیازدهی را در بازی ایجاد کنید که تعامل و همکاری بین کارشناسان را هدف خود قرار دهد. به عنوان مثال، می‌توانید نقاطی به هر ماموری که در یک چالش یا مرحله بازی به خوبی همکاری کرده است، داده و در پایان بازی، به تیمی که بیشترین امتیاز را کسب کرده است جایزه‌هایی اهدا کنید.
  • ایجاد فضای اجتماعی: در طراحی بازی، ایجاد فضایی برای تعامل و ارتباط بین کارشناسان می‌تواند روحیه همکاری و تعامل را تقویت کند. ایجاد امکاناتی مانند چت یا ارسال پیام درون بازی، امکان ایجاد تیم‌ها و گروه‌های کاری و همچنین فراهم کردن فضایی برای تبادل نظر، مشاوره و کمک به یکدیگر، می‌تواند کارشناسان را به تعامل و همکاری تشویق کند. شاید ساختن گروه در شبکه اجتماعی یا فضای فیزیکی خاص مانند اتاق هماهنگی بازیکنان عمل کرده و تاثیر خوبی داشته باشد.
  • ارائه بازخورد مثبت : بازخورد مثبت به کارشناسان برای تعامل و همکاری می‌تواند انگیزه آن‌ها را افزایش دهد. هنگامی که کارشناسان به خوبی همکاری کرده یا تعامل خوبی با یکدیگر ایجاد کردند آنها را تحسین کنید و بازخورد مثبت بدهید. این می‌تواند از طریق پیام‌های تشویق‌کننده، امتیازدهی مثبت یا حتی جایزه‌های کوچک صورت بگیرد.
  • ایجاد چالش‌های متنوع: به منظور تشویق تعامل و همکاری بین کارشناسان، بازی‌هایی با چالش‌های متنوع طراحی کنید. با ایجاد چالش‌هایی که نیازمند ترکیب مهارت‌ها، ایده‌ها و تلاش تیمی هستند، وکارشناسان را به همکاری و تعامل تشویق کنید.

با استفاده از این راهکارها، شما می‌توانید در طراحی بازی، میزان تعامل و همکاری بین کارشناسان را ارتقا داده و از طریق بازی سازی کیفیت این رابطه را بهبود دهید.

چه جوایزی در فرایند بازی سازی در مرکز تماس در نظر بگیریم ؟

در فرایند گیمفیکیشن در محیط کار، می‌توانید انواع مختلفی از جایزه‌ها را برای تیمی که بهترین همکاری را داشته است اهدا کنید. اما به یاد داشته باشید دو گروه جایزه داریم : تدریجی و نهایی، که بر اساس نوع بازی این دو باهم و یا جداگانه انتخاب می گردند.

در ادامه این مبحث، چند نمونه از جایزه‌های ممکن را برای شما معرفی می‌کنم:

  • جایزه‌های مادی: این نوع جایزه‌ها شامل مواردی مانند هدایای فیزیکی، تخفیف‌های ویژه برای خریدهای بعدی، کارت‌های هدیه، لوازم جانبی مرتبط با بازی یا حتی پول نقد می‌شوند. این نوع جایزه‌ها می‌توانند به عنوان انگیزه‌ای برای وکارشناسان در تعامل و همکاری بهتر عمل کنند.
  • جایزه‌های مجازی: در این دسته، می‌توانید برای تیم‌هایی که بهترین همکاری را دارند امتیازهای ویژه ای در بازی در نظر بگیرید. این می‌تواند شامل سکه‌های مجازی، نقاط ویژه، رتبه‌بندی ویژه در بازی یا سطوح جدید قابل دسترسی باشد. این جایزه‌ها می‌توانند امکانات و مزایای ویژه ای در بازی برای کارشناسان فراهم کنند.
  • جایزه‌های اعتباری: این نوع جایزه‌ها شامل تقدیر و تشکر از تیم‌ها و کارشناسان به خاطر همکاری برتر است. می‌توانید با ارسال پیام‌های تشویق‌کننده، گواهی‌نامه‌های تقدیر، اعلام نام تیم برتر در بازی یا اهدای لقب ویژه به تیم برنده، تقدیر خود را از تلاش و همکاری آنها نشان دهید.
  • جایزه‌های تجربی: این نوع جایزه‌ها شامل فرصت‌های آموزش و یادگیری اضافی است. می‌توانید به تیم برنده فرصت‌های آموزشی خاصی درباره بازی، مهارت‌های جدید یا راهکارهای موثر ترکیبی ارائه دهید. این جایزه‌ها به کارشناسان امکان می‌دهد توانایی‌ها و مهارت‌های خود را در بازی بهبود داده و عملکرد بهتری در ارتباطات و همکاری های خود داشته باشند.
  • جایزه‌های اجتماعی: این نوع جایزه‌ها شامل فرصت‌هایی است که تیم برنده را به اشتراک گذاری تجربیات خود و موفقیت‌هایشان دعوت می‌کند. به عنوان مثال، می‌توانید به تیم برنده اجازه دهید که در یک ویدئو یا پست در رسانه‌های اجتماعی نشان دهندکه چگونه توانستند بهترین همکاری را داشته باشند. این جایزه‌ها می‌توانند به عنوان یک فرصت برای تیم برنده برای به اشتراک گذاری موفقیت خود با جامعه ایجاد شوند.

این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است که جایزه‌ها و تشویقاتی که به تیم‌ها اهدا می‌کنید، با محتوای بازی و مخاطبان آن سازگار باشند و بتوانند در کارشناسان انگیزه و احساس رضایتمندی ایجاد کنند. بهتر است قبل از تعیین جایزه‌ها، بازی خود را تحلیل کرده و به دقت بررسی کنید که کدام نوع جایزه‌ها و تشویقات برای تیم همکاری بهتر می‌توانند ارائه شوند.

مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می شود : استراتژی مدیریت تجربه مشتری چیست ؟

چند شرکت معروف موفق در زمینه اهدای جوایز به تیم‌ها برای بهترین همکاری عبارتند از:

  • گوگل (Google): گوگل برای تشویق همکاری و تیم‌بندی درون سازمانی، از جوایز و تشویقات متعددی استفاده می‌کند. به عنوان مثال، گوگل از سیستم “گوگل اسپاتلایت” استفاده می‌کند که به کارشناسان امکان می‌دهد تا به یکدیگر نقاط مثبتی را اهدا کنند و در نتیجه امتیازات جمع آوری کنند. این امتیازات قابل مبادله برای دریافت هدایا و جوایزی هستند که توسط سازمان فراهم می‌شوند.
  • آمازون (Amazon): آمازون از سیستمی به نام “آمازون مکانیکال ترک” استفاده می‌کند که به تیم‌ها امتیازاتی را برای همکاری بهتر و رسیدن به خروجی‌های مطلوب اهدا می‌کند. این سیستم توسط همکاران میانی اعمال می‌شود و سیستمی عادلانه برای ارزیابی همکاری تیمی است.
  • مایکروسافت (Microsoft): مایکروسافت از سیستم “مایکروسافت تیمز” استفاده می‌کند که امتیازاتی را برای تیم‌هایی که در پروژه‌های مشترک عملکرد برتری داشته‌اند، لحاظ می کند. این امتیازاها بر اساس معیارهایی مانند همکاری، ارتباطات مؤثر و ارزش خلق شده توسط تیم تعیین می‌شود.
  • کوکاکولا (Coca-Cola): کوکاکولا از سیستمی به نام “کلاب کوکا” استفاده می‌کند که به تیم‌ها امکان می‌دهد امتیازها را جمع آوری و پس از آن جوایز و تشویقاتی را دریافت کنند. این سیستم به همکاران امکان می‌دهد با هم رقابت کرده و در نتیجه همکاری بهتر ایجاد شده و منجر به ارتقا سطح عملکرد می شود.

چارچوب های پیاده سازی گیمیفیکیشن

در زمینه پیاده‌سازی گیمیفیکیشن در محیط کار، همان طور که در مقاله قبلی گفتیم سه چارچوب داریم که به اسم افراد سازنده آن معروف شده اند  :

  1. کوین ورباخ (Kevin Werbach)  
  2. زیکرمن
  3. یوکای چو(Yu-kai Chou)

هریک از این چارچوب ها، دارای رویکردها و متدولوژی‌های خاصی هستند که ممکن است بر اساس نیازها و محیط شما مناسب باشند. در ادامه، به صورت خلاصه به هر یک از این مدل‌ها اشاره خواهم کرد :

  1. کوین ورباخ : کوین ورباخ یک استاد دانشگاه و نویسنده است که به طور ویژه در حوزه گیمیفیکیشن فعالیت می‌کند. او چارچوبی به نام “هشت عنصر گیمیفیکیشن” را ارائه داده است. این چارچوب شامل عناصری مانند نقاط، سطوح، چالش‌ها، رقابت و همکاری است. استفاده از این چارچوب می‌تواند به شما کمک کند تا سیستم گیمیفیکیشن خود را طراحی و پیاده‌سازی کنید.
  2. زیکرمن: یازیکرمن یک متخصص در حوزه طراحی تجربه کاربری و گیمیفیکیشن است. او چارچوبی به نام “خوشحالی” را ارائه کرده است. این چارچوب بر اساس هفت عنصر اصلی شامل نقاط، سطوح، چالش‌ها، رقابت، همکاری، تعامل و شهرت ساخته شده است. از این چارچوب می‌توانید برای طراحی سیستم‌های گیمیفیکیشن در مرکز تماس خود استفاده کنید.
  3. یوکای چو: یوکای چو یک طراح بازی و متخصص گیمیفیکیشن است که به طور ویژه در حوزه بازی‌های آنلاین فعالیت می‌کند. او نمودار Octalysis شامل هشت محرک اصلی رفتار انسان را نشان می دهد.

هر یک از این مدل‌ها دارای نقاط قوت و ضعف خود هستند و بر اساس نیازها و محیط شما، ممکن است یکی از آنها بهترین انتخاب برای پیاده‌سازی گیمیفیشن شناسایی  شود.

پیاده سازی گیمیفیکیشن در محیط کار به چه عواملی بستگی دارد ؟

بهترین مدل برای پیاده‌سازی گیمیفیکیشن در مرکز تماس بستگی به عوامل متعددی دارد، از جمله:

1. هدف‌ها و استراتژی سازمان :  بررسی هدف‌ها و استراتژی سازمان شما کمک می‌کند تا مدلی که بهترین تطابق با اهداف شما دارد را انتخاب کنید. برخی مدل‌ها متمرکز بر رشد و تشویق رقابت است در حالی که دیگران بر تعامل و همکاری تمرکز دارند.

2.نوع فعالیت مرکز تماس : ممکن است نوع فعالیت مرکز تماس شما (مانند پشتیبانی مشتری، فروش، مدیریت تیکت و غیره) نیازهای مختلفی در طراحی گیمیفیکیشن داشته باشد. برخی فعالیت‌ها به تعامل و همکاری بیشتری نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر به رقابت و ارزش‌آفرینی تمرکز دارند.

3.نیازها و ترجیحات کارکنان: بررسی نیازها و ترجیحات کارکنان مرکز تماس شما نیز اهمیت دارد. برخی کارکنان از رقابت و جوایز مالی الهام می‌گیرند، در حالی که دیگران به تعامل و تشویق اجتماعی نیاز دارند.

4.میزان پذیرش و برداشت کارکنان: انتخاب مدلی که به راحتی توسط کارکنان پذیرفته شود و برداشت خوبی داشته باشد، امری حیاتی است. برخی مدل‌ها ممکن است به دلیل پیچیدگی یا نیاز به تغییرات عمده در فرآیندهای کاری مورد مقاومت قرار بگیرند.

5.ظرفیت و منابع موجود: بررسی ظرفیت و منابع موجود در سازمان شما نیز در انتخاب مدل مناسب مهم است. ممکن است برخی مدل‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری و ارتباط نزدیک با تکنولوژی داشته باشند.

به طور کلی، پیاده‌سازی گیمیفیکیشن در محیط کار یک فرآیند سفارشی است و بهترین مدل بستگی به نیازها و شرایط خاص شما دارد. بررسی و مقایسه بیشتری از این مدل‌ها و مشورت با مهندس سعید رستم اف که تجربه پیاده سازی این کار را در چند مرکز تماس دارد می تواند ارزش افزوده خوبی برای مرکز تماس شما به ارمغان آورد.

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *